Sähköpyörän osto-opas
On vaikea kuvitella mitään muuta innovaatiota lähivuosilta, joka olisi aiheuttanut pyörämaailmassa pöhinää yhtä paljon kuin polkupyörien sähköistyminen. Ja pöhinälle on aihettakin – sähkömoottorin lisääminen tekee polkupyörästä mielekkään liikkumis- ja liikuntamuodon yhä useammalle. Tämä artikkeli käsittelee sähköpyörien ominaispiirteitä ja tarjoaa vinkkejä seikkoihin, joita kannattaa huomioida pyörää valittaessa.
Mistä sähköpyörässä on kysymys?
Tämä artikkeli käsittelee tehdasvalmisteisia sähköavusteisia polkupyöriä. Nämä tavallisiksi polkupyöriksi luokiteltavat kulkupelit eivät siis liiku mihinkään ilman ajajan tuottamaa poljinvoimaa. Pelkällä sähkölläkin kulkevia fillarin näköisiä laitteita on markkinoilla, mutta ne luokitellaan muuksi kuin polkupyöriksi.
Tässä jutussa mainittavat sähköpyörät ovat siis aivan kuin tavallisia polkupyöriä, mutta niihin asennettu sähkömoottori avustaa asetetun avustustason mukaisesti tehden polkemisesta kevyempää ja matkastasi joutuisampaa. Sähköavusteisen polkupyörän suurin sallittu jatkuva maksimiteho on 250 wattia ja se saa avustaa enintään 25 km/h nopeuteen asti. Voit luonnollisesti ajaa sähköpyörälläsi kovempaakin, mutta moottori ei enää silloin ole apuna. Virtansa sähkömoottori saa erikseen ladattavasta akusta.
Moottorityypit
Sähköavusteisen polkupyörän moottori voi olla asennettu joko pyörän runkoon (keskimoottori), etunapaan tai takanapaan. Tunnetuimmat valmistajat, kuten Bosch, Shimano, Yamaha ja Brose valmistavat käytännössä pelkästään runkoon asennettavia moottoreita. Yksi keskimoottorin eduista on sen sijainti matalalla pyörän rungon keskellä. Matala painopiste on otollinen pyörän ajettavuuden kannalta. Lisäksi keskimoottori mahdollistaa tarkan mittauksen mm. poljnkierroksille ja poljinpaineelle. Edistyneet moottorijärjestelmät käyttävät näitä tietoja avustustehon automaattiseen säätämiseen moottorin käytöksen ja virrankulutuksen optimoimiseksi.
Takanapaan asennettu moottori kykenee myös mittaamaan poljinkierroksia ja polkijan tuottamaa tehoa säätäkseen toimintaansa. Takanapamoottoria käytetään usein pyörämalleissa, joissa tavoitellaan huomaamatonta designia tai halutaan pitää kokonaispaino mahdollisimman alhaisena. Hyviä esimerkkejä ovat esimerkiksi Electran cruiser-sähköpyörät, jotka eivät päälle päin edes näytä sähköpyöriltä tai sähköavusteiset maantie- ja gravelpyörät, joissa sähköjärjestelmän keveys on avainasemassa. Etunapaan asennettua moottoria näkee yleensä edullisemmissa kaupunkipyörissä. Se on edullinen valmistaa, mutta etunapamoottorilla varustetut pyörät saattavat kärsiä hieman hätäisestä käytöksestä, sillä ne eivät mittaa ajajan tuottamaa poljintehoa.
Sähköpyörien akut
Sähköavusteisissa polkupyörissä käytettävät akut ovat lähes poikkeuksetta litiumioniakkuja. Akkuja on saatavilla eri kapasiteeteilla ja kapasiteetti luonnollisesti vaikuttaa sähköpyörän yhdellä latauksella saavuttamaan toimintamatkaan. Samalla akku onkin yksi suurin sähköpyörän hintaan vaikuttava tekijä. Akun asennuspaikka voi vaihdella. Akku voi olla integroitu tavaratelineeseen, se voi olla asennettu rungon alaputken pintaan tai se voi olla asennettu piiloon rungon sisään.
Akku on melkeinpä pyörämallista riippumatta mahdollista ladata sen ollessa pyörässä paikallaan tai se on mahdollista irrottaa latausta varten. Pyörävalmistajasta ja pyörämallista riippuu, kuinka kätevää esimerkiksi integroidun akun irrottaminen on. Akun tehokas käyttöikä riippuu akkumallista, käyttöolosuhteista ja akun ylläpidosta. Useimmat valmistajat lupaavat akuilleen 2 vuoden tai 500-1000 lataussyklin takuun. Huomionarvoista on se, että akku ei senkään jälkeen ole käyttökelvoton, se ei vain enää saavuta maksimikapasiteettiaan.
Akun koon valintaan vaikuttaa se, miten pyörääsi käytät. Toimintamatkaan yhdellä latauksella vaikuttaa niin moni tekijä, että absoluuttista toimintamatkaa tietylle pyörämallille on mahdotonta ilmoittaa. Pienimmilläkin kapasiteeteilla varustetuilla (300 Wh) akuilla ajaa vähintään kymmeniä kilometrejä. Jos tiedät ajavasi pitkiä matkoja, ajavasi mäkisissä maastoissa, kylmillä säillä tai raskaalla kuormalla, kannattaa valita niin suuri akku kun budjettisi mahdollistaa. Jos harkinnassasi on Bosch-tekniikalla varustettu sähköpyörä, voit testata sekä akun koon että lukuisten muiden muuttujien vaikutusta toimintamatkaan kätevällä laskurilla.
Ajotilat
Useimmissa sähköpyöräjärjestelmissä on mahdollista valita käytettävä avustustaso 3-5 eri vaihtoehdon väliltä. Valittu taso vaikuttaa luonnollisesti siihen, kuinka paljon lisätehoa moottori tuottaa omien jalkojesi tueksi. Moottorit ohjelmoidaan pyörän käyttötarkoituksen mukaan. Kaupunkisähköpyörän käyttäjä luultavasti arvostaa hienostunutta ja nykimätöntä voimantuottoa, kun taas vauhdikkaasti metsässä kaahaileva maastopyöräilijä haluaa tehon käyttöön välittömästi kiihdyttäessään mutkasta ulos.
Myös ajotilan valinta voi vaikuttaa pyörän käytökseen – kaupunkipyöränkin saa täydellä avustuksella kiihtymään liikennevaloista varsin sähäkästi. Joidenkin pyörämallien ajotiloja ja niiden käytöstä pääsee itse muokkaamaan älypuhelinsovelluksella ja vastaavasti esimerkiksi Boschin maastopyörämoottoreista löytyy intuitiivinen, automaattisesti moottorin tehoa säätävä EMTB-ajotila.
Sähköpyörän valinta
Sähköpyörän valintaan pätevät samat lainalaisuudet kuin “luomufillarinkin”. Aivan ensimmäiseksi tulee määrittää pääasiallinen käyttötarkoitus. Vaikka maastopyörällä voi ajaa kadullakin, se ei silti ole paras vaihtoehto jos ajat pelkästään asfaltilla. Mieti siis missä ajat, missä olosuhteissa ajat ja tarvitseeko sinun esimerkiksi kuljettaa ostoksia mukanasi.
Sähköavusteiset maastopyörät
Kuten moottorittomia verrokkejaankin, myös sähkömaastopyöriä löytyy erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ja vaikka yllä mainittiin, että maastopyörä ei välttämättä ole paras vaihtoehto arkipyöräksi, se voi olla silti hyvä vaihtoehto – etenkin jos ajat ympäri vuoden tai jos haluat edes silloin tällöin poiketa poluilla. Pyörävalmistajatkin ovat havainneet sähkömaastureiden monikäyttöisyyden ja tuoneet saataville valmiiksi varusteltuja “kaupunkimaastureita”. Näitä varusteltuja malleja löytyy sekä etujousitettuina että täysjoustoversioina. Myös pitkäjoustoisia, täysjousitettuja enduro- ja trail -sähkömaastureita on saatavilla. Sähkömaastopyörien kuvioidut renkaat ja tehokkaat moottorit lisäävät virrankulutusta, joten niiden akutkin ovat usein varustettu suuremmalla kapasiteetilla kuin vaikkapa kaupunkipyörien.
Sähköavusteiset kaupunki- ja hybridipyörät
Hybridipyörä on lähtökohtaisesti todellinen monikäyttöpyörä ja sähköavustus vain parantaa sen käytettävyyttä. Jos et täysin tiedä, minkälaisen sähköpyörän ostaisit, hybridi on melko varma valinta – olettaen, että et ole menossa metsään rymyämään. Sähköavusteisten hybridipyörien valikoimasta löytyy valmiiksi arkikäyttöön varusteltuja versioita, riisutumpia sporttimalleja sekä joustohaarukalla ja leveämmillä renkailla varustettuja cross-hybrideitä. Kaikki mallit soveltuvat monipuoliseen ajoon – osassa on enemmän painotettu mukavuutta ja osassa urheilullisuutta. Sähköavusteisten hybridimallien moottorit ovat yleensä moottorivalmistajien kaupunkimalleja, mutta saatavilla on myös maastopyöristä tutuilla tehokkaammilla moottoreilla varustettuja pyöriä. Akkukoot hybrideissä ovat useimmiten 300 ja 500 wattitunnin välissä.
Valmiiksi varustellut kaupunkisähköpyörät helpottavat arkiliikkumista. Pysty ja ryhdikäs ajoasento on omiaan liikenteen havainnointiin ja mukavaan matkantekoon. Ja kun apuna on sähkömoottori, ei pystyn ajoasennon tuomasta ilmanvastuksesta ole mitään haittaa. Useissa kaupunkipyörissä on leveät renkaat joten ne ovat vakaita ajaa ja soveltuvat hyvin myös epätasaisille alustoille. Kaupunkisähköpyöriä on saatavana sekä ulkovaihteistolla että etenkin pohjoismaissa suositulla napavaihteistolla. Monissa kaupunkimalleissa lukittava akku on sijoitettu takatavaratelineeseen, josta se on helppo ottaa mukaan latausta varten. Kuten sähköhybrideissäkin, kaupunkisähköpyöriä löytyy usean eri kapasiteetin akuilla.
Sähköavusteiset maantie- ja gravelpyörät
Urheilulliset sähköpyörät poikkeavat hieman muista sähköpyörätyypeistä. Sähköavusteisissa maantie- ja gravelpyörissä pääpaino on pitää pyörä mahdollisimman luonnollisen tuntuisena ja kevyenä. Ideana useassa näistä malleista onkin ajaa suurin osa lenkistä ilman sähköä ja käyttää avustusta silloin kun sitä eniten tarvitaan, eli jyrkimmissä mäissä ja kovilla vastatuuliosuuksilla. Siksipä näistä malleista harvoin löytää niitä tehokkaimpia moottoreita tai suurimpia akkuja. Vastaavasti moottorin läsnäoloa tuskin huomaa silloin kun se ei ole käytössä.