Vinkkejä Bosch-sähköpyöräakkujen käyttöön
Bosch-sähköpyöräakut ovat litiumioniakkuja. Litiumioniakkuja käytetään myös älypuhelimissa, sähköautoissa ja ladattavissa työkaluissa. Tavallisessa sähköpyöräakussa on 40-60 kennoa. Vertailun vuoksi, yksi sähköauto vastaa kennomäärältään noin 130 sähköpyörää. Tässä artikkelissa käsitellään Bosch-akkujen ominaisuuksia ja oikeaoppista käyttöä.
Edut
Bosch-akuissa ei ole “muistivaikutusta”. Tämä tarkoittaa sitä, että lataus on aina yhtä nopeaa olipa akun varaustaso latausta aloitettaessa mikä tahansa. Latauksen keskeytyminen ei vahingoita akkua eikä täyspurkua tarvita. Bosch-akut säilyttävät varauksensa erinomaisesti myös pitkien säilytysjaksojen yli. Erityisen pitkille (esim. talven yli) säilytysjaksoille suositellaan akun pitämistä noin 30-60 % varaustilassa. Boschin BMS-järjestelmä valvoo akun toimintaa ja latausta mahdollistaen sille pitkän ja turvallisen käyttöiän.
Akun lataaminen
Bosch-akku on mahdollista ladata sen ollessa pyörässä paikallaan tai se voidaan irrottaa latauksen ajaksi. Lataus tulee suorittaa huoneenlämmössä, kuivassa tilassa. Jos käytät sähköpyörääsi kylmillä säillä, säilytä ja lataa akkua sisätiloissa. Asenna ladattu akku pyörään vasta juuri ennen liikkeellelähtöä.
Akun elinikää pidentävät tekijät
- Matala kuormitus (esim. kevyempi vaihde, korkeammat poljinkierrokset)
- Säilytys 10-20 celsiusasteen lämpötilassa
- Akun varaustilan pitäminen 30-60 % pitkien säilytysjaksojen aikana
- Sähköpyörän pysäköinti varjoiseen, viileään paikkaan kesähelteellä
Akun elinikää lyhentävät tekijät
- Korkea kuormitus (isolla vaihteella ja moottorin väännöllä ajaminen=
- Säilytys yli 30 celsiusasteen lämpötilassa
- Pitkäkestoinen säilytys täydessä tai täysin tyhjässä varaustilassa
- Sähköpyörän jättäminen suoraan auringonpaisteeseen
- Akun päästäminen toistuvasti kokonaan tyhjäksi (täyspurku)
Vinkkejä toimintamatkan maksimoimiseksi
Poljinkierrokset ja oikea vaihde
Pyri pitämään pyöritysnopeus yli 50 kierroksessa / minuutti optimoidaksesi moottorin hyötysuhteen. Erittäin hidas, suurella vaihteella tapahtuva polkeminen kuormittaa moottoria ja lisää virrankulutusta. Sovita valittu vaihde maaston mukaan ja siten, että pystyt ylläpitämään sopivaa poljinkierrosnopeutta.
Kuorma
Pyri pitämään pyörän ja kuorman kokonaispaino mahdollisimman kevyenä säästääksesi virtaa.
Pysähdykset ja kiihdytykset
Kuten autolla ajaessakin, tasaisella vauhdilla tapahtuva eteneminen on taloudellisempaa kuin jatkuvat pysähdykset ja liikkeellelähdöt. Niitä ei aina voi välttää, mutta pyri ennakoivaan ajamiseen.
Rengaspaineet
Käyttämällä oikeita rengaspaineita minimoit vierintävastuksen. Jos haluat mahdollisimman pitkän toimintamatkan, käytä renkaassa suurimpia rengasvalmistajan kyseiselle renkaalle sallimia paineita.
Lämpötila
Litiumioniakku menettää tilapäisesti kapasiteettiaan kylmissä lämpötiloissa. Tämä on täysin normaalia. Jos ajat säännöllisesti kylmässä, kannattaa harkita akun suojaamista sopivalla neopreenisuojalla.
Turvallisuus
Kennot
Jokainen Bosch-sähköpyöräakun yksittäisistä kennoista on suojattu kestävällä teräskupilla, joka on muovisen tai alumiinisen kotelon sisällä. Akun koteloa ei saa avata. Vältä akun käsittelyssä iskuja, kolhuja, pudottamista ja korkeita lämpötiloja (mukaan lukien suora auringonpaiste) – nämä saattavat vauriottaa akkua ja aiheuttaa tulenaran materiaalin vuotamisen ulos akusta.
Lataaminen
Boschin akkuun integroitu hallintajärjestelmä (BMS) estää ylilataamisen ja suojelee akkua oikosuluilta. Bosch-sähköpyöräakkuja saa ladata vain niille tarkoitetuilla aidoilla Bosch-latureilla. Akku tulee aina ladata kuivassa tilassa. Akkua ei saa ladata lämmönlähteiden tai tulenarkojen materiaalien läheisyydessä. Akku tulee aina irrottaa laturista latauksen päätyttyä.
Puhdistus
Akku tulisi aika ajoin puhdistaa kostealla liinalla. Akkua ei saa puhdistaa painepesurilla tai suoralla vesisuihkulla. Akku kannattaa irrottaa pyörästä pyörän pesun ajaksi. Akun ollessa irti, suojaa kaikki näkyvät sähköliittimet huolellisesti.
Kuljetus
Litiumioniakut sisältävät suuria määriä energiaa, joten niiden kuljettamisessa tulee olla huolellinen. Jos mahdollista, akun tulis olla noin 30 % varaustilassa kuljetuksen aikana ja akku tulee ladata täyteen vasta kuljetuksen jälkeen. Jos kuljetat sähköpyörääsi autoon asennettavassa telineessä, irrota akku pyörästä ja kuljeta sitä auton sisällä turvallisessa paikassa niin, ettei se pääse liikkumaan ajon aikana. Sähköpyörien akkuja ei saa kuljettaa lentokoneessa.
Vaihtaminen uuteen
Boschin sähköpyöräakut ovat kulutusosia ja ajan kanssa ne menettävät tehoaan. Turvallisuussyistä “kulunutta” tai vioittunutta akkua ei tule yrittää korjata tai “herätellä”, vaan se on aina kierrätettävä asianmukaisesti ja vaihdettava uuteen. Bosch-jälleenmyyjäsi auttaa vanhan akun kierrättämisessä.
Lähde: Bosch eBike Battery Guide: bosch-ebike.com