Maastopyörät

Maastopyöräily elää uutta kukoistustaan ja se on suositumpaa kuin koskaan. Monipuolisella maastopyörällä voit ajaa kilpaa, nauttia luonnosta retkeillen tai vaikka käyttää sitä arkiseen asiointiajoon. Ja vaikka ajaisit kesäisin mieluummin maantiellä, maastopyörällä pääset syksyllä metsän siimekseen tuulta pakoon ja voit jatkaa pyöräilykauttasi pidempään. VM Sportilta löydät laadukkaat Scott, Helkama ja Trek maastopyörät. Katso laajan valikoimamme alla ja otathan yhteyttä jos tarvitset lisätietoja! 

Maastopyörien kehityskaari on ollut huima. Kauas on tultu ensimmäisistä maastopyöristä, jotka olivat käytännössä karkeammilla renkailla varustettuja “beach cruiser” -tyyppisiä, teräsrunkoisia pyöriä. Tärkeimpiä maastopyörien innovaatioita kautta aikain ovat varmastikin jousitus, levyjarrut ja vaihteet. Myös maastopyörien runkomateriaalit ovat vaihtuneet alkutaipaleen teräksestä pääasiassa alumiiniin ja hiilikuituun. Toki teräsrunkoisiakin maastopyöriä vielä valmistetaan, kuten myös titaanisia. Hieman uudemmista innovaatioista mainittakoon esimerkiksi maastopyörän rengaskoon kasvaminen 26 tuumasta nykyisiin 27.5” ja 29” standardeihin, sisärenkaattoman käytön mahdollistavat tubeless-järjestelmät ja ohjaintankovivusta alas laskettavat satulatolpat, eli hissitolpat.

 

Nykyaikaisessa aikuisten maastopyörässä on yleensä 29” tai 27,5” kiekot ja renkaat sekä jousitus joko edessä tai edessä ja takana. Jäykkää etuhaarukkaakin tapaa kyllä, mutta lähinnä paksupyörissä, eli fatbike-maastopyörissä. Jarruina maastopyörissä käytetään useimmiten hydraulisia levyjarruja jo perustasosta alkaen, sillä ne tarjoavat reilusti pysäytystehoa ja hyvän jarrutustuntuman. Voimansiirtona on usein yhdellä eturattaalla varustettu, niin sanottu 1x-voimansiirto, joka tarjoaa reilun valikoiman eri välityksiä ilman etuvaihtajaakin. Myös kahden eturattaan voimansiirtoja löytyy markkinoilta.

 

Maastopyöräilyn suosio on tuonut mukanaan liudan alalajeja, joka tietysti tarkoittaa sitä, että jokaiseen alalajiin on oma, parhaiten soveltuva maastopyöränsäkin. Esimerkiksi Trek-maastopyörien mallisto kattaa nykyisellään jo 10 eri maastopyörien tuoteperhettä, jonka jokaisen alta löytyy useita eri malleja. Maastopyörän valinnassa kannattaakin budjetin ohella miettiä sitä, mihin maastopyörää tullaan ensisijaisesti käyttämään. Alla on lyhyesti kerrottu eri maastopyörätyyppien ominaisuuksista.

 

XC-maastopyörä:

Jousitus: Etujousitettu tai täysjousto
Joustomatka: noin 100-110 mm
Rengaskoko: Yleensä 29” (pienemmät runkokoot 27.5” mallista riippuen)
Käyttö: Nopeat polut, hiekkatiet, yleisajo
Muuta: Perustason pyörät yleensä varusteltavissa mm. lokasuojilla ja tavaratelineillä
Esimerkkejä: Trek Marlin, Trek X-Caliber, Trek Procaliber, Trek Supercaliber

 

Down country -maastopyörä:


Jousitus: Etujousitettu tai täysjousto
Joustomatka: Noin 120-130 mm
Rengaskoko: Yleensä 29”
Käyttö: Vauhdikas ajo vaihtelevissa maastoissa
Muuta: Sijoittuu runkogeometrialtaan ja joustomatkaltaan XC- ja trail-maastopyörien väliin, hyvä valinta sekalaiseen maastopyöräilyyn
Esimerkkejä: Trek Top Fuel

 

Trail-maastopyörä:


Jousitus: Etujousitettu tai täysjousto
Joustomatka: 130-150 mm
Rengaskoko: Yleensä 29” (joissain malleissa 27.5”)
Käyttö: Vaihteleva maastoajo, jossa kaivataan hallintaa kovavauhtisiin ja teknisiin osuuksiin
Muuta: Hieman loivempi ohjauskulma ja paremmin alamäkeen soveltuva runkogeometria kuin down country -maastopyörissä
Esimerkkejä: Trek Roscoe, Trek Fuel EX

 

Enduro-maastopyörä:


Jousitus: Useimmiten täysjousitettu
Joustomatka: 160-180 mm
Rengaskoko: Vaihtelee, joko 29”, 27.5” tai sekarengastus (29”/27.5”)
Käyttö: Kovavauhtinen ajo poluilla, endurokilpailut, bike parkit
Muuta: Painotus alamäkiominaisuuksissa, ei nin tehokas polkea ylämäkeen kuin lyhyemmällä joustomatkalla varustetut maastopyörät

 

Downhill-pyörä (alamäkipyörä)


Jousitus: Lähes aina täysjousitettu
Joustomatka: 200-210 mm
Rengaskoko: Vaihtelee merkistä ja mallista riippuen, 29”, 27.5” tai sekarengastus
Käyttö: Downhill-ajo, bike parkit
Muuta: Muista ostaa hissilippu, että pääset mäen ylös!

 

Fatbike-maastopyörä (paksupyörä, läskipyörä):


Jousitus: Vaihtelee, usein ilman jousitusta, mutta sekä etu- että täysjousitettujakin malleja on markkinoilla
Rengaskoko: 27.5” tai 26” (leveydet vaihtelevat 4.0” ja 5.0” välillä)
Käyttö: Polut, haastavat maastot, maastopyöräily talvella
Muuta: Renkaiden suuren ilmatilan vuoksi fatbike ei välttämättä kaipaa jousitusta. Monessa fatbike-mallissa on kohtalaisen hyvä varusteltavuus maastopyöräretkeilyä varten.


Valikoimamme maastopyörien hinnat alkavat yleisesti noin 700-800 eurosta. Ja hyvä uutinen on se, että jo sillä satsauksella pääsee hyvin tutustumaan maastopyöräilyyn. Mitä enemmän taidot poluilla karttuvat ja lenkkien vauhti kasvaa, sitä enemmän osaat vaatia maastopyörältäsi. Kun kerrot meille mieltymyksistäsi ja tavoitteistasi maastopyöräilysi suhteen, osaamme varmasti auttaa sopivan mallin valinnassa.

 

Maastopyörien usein kysytyt kysymykset

K: Mikä maastopyörä kannattaa ostaa?
V: Maastopyöriä on lukuisia erilaisia ja ensisijainen käyttötarkoitus, sekä tietysti budjetti, määrittävät sopivimman mallin. Jos tarkoituksenasi on hankkia maastopyörä yleiskäyttöön, eli haluat tehdä sillä muutakin kuin ajaa metsässä, kannattaa tutustua etujousitettujen maastopyörien mallistoon. Jos ajat pääasiassa nopeita polkuja ja ehkä XC-kisoja, silloin kannattaa harkita etujousitettua tai lyhytjoustoista täysjousitettua XC-maastopyörää. Trail-maastopyörät sopivat monenlaiseen maastoajoon ja ne ovatkin yksi suosituimmista maastopyöräkategorioista. Trail-pyöriä löytyy sekä etujousitettuina että täysjoustomalleina ja niiden joustomatkat ovat yleensä 120-150 mm:n luokkaa. Näiden lisäksi tulevat vielä kilpailukäyttöön suunnitellut enduromaastopyörät ja varsinaiset alamäkipyörät. Oma kategoriansa on tietysti fatbike – tai paksupyörä – joka on omiaan etenemään hankalissakin maastoissa. Fatbikellakin voi toki ajaa kovaa, mutta omimmillaan se on talviajossa ja seikkailuissa maastoissa, joihin tavallisella maastopyörällä ei ole asiaa. Kaikista edellä mainituista maastopyörätyypeistä löytyy useita eri hintapisteitä, joten valinnanvaraa riittää.

K: Minkä kokoinen maastopyörä sopii minulle?
V: Maastopyörän runkokoon valintaan vaikuttavat ajajan kokonaispituuden lisäksi muutamat tekijät, siksi tyhjentävää vastausta on mahdotonta antaa. Jalan sisämitta, ajajan kehon mittasuhteet, maastopyörän tyyppi, maastopyörän merkki ja käyttötarkoitus, sekä henkilökohtaiset mieltymykset vaikuttavat kaikki koon valintaan. Varsinkin, jos olet pituudeltasi kokojen välissä, suosittelemme aina koeajoa. Alla on kuitenkin suuntaa-antava taulukko maastopyörien kokosuosituksista.

137 - 155 cm – XS
153 - 167 cm – S
161 - 172 cm – M
166 - 179 cm – M/L
177 - 188 cm – L
186 - 196 cm – XL
195 - 203 cm – XXL

K: Minkä kokoiset renkaat maastopyörässä on?
V: Nykyään aikuisten maastopyörissä käytetään pääasiassa 29-tuumaisia renkaita. Suurten renkaiden rullaavuus ja kyky ylittää esteitä tekee maastopyörällä ajamisesta helpompaa. Poikkeuksiakin on, sillä joidenkin maastopyörämallien pienemmät runkokoot on varustettu 27.5” kiekoilla maastopyörän mittasuhteiden parantamiseksi ja hallittavuuden helpottamiseksi. Uutena trendinä monissa trail- ja enduromaastopyörissä on sekarengastus, eli niin sanottu “mullet”-kokoonpano, jossa eturengas on 29-tuumainen ja takana käytetään 27.5-tuumaista, ketterämpää kokoa.

K: Mikä on XC-pyörä?
V: “XC” on lyhenne sanoista cross country, joka kuvaa yhtä maastopyöräilyn alalajeista. XC:nkin alle mahtuu tätä nykyä useampia alalajeja aina pitkistä marathon-kisoista teknisempään XCO-maastopyöräilyyn. Yleisesti XC-maastopyörät on varustettu rullaavilla, 29-tuumaisilla renkailla. XC-pyöriä on markkinoilla sekä etujousitettuina että täysjousitettuina versioina. XC-pyörien joustomatkat ovat useimmiten noin 100-110 mm. XC-pyörä on tehty nopeaan etenemiseen, joten siinä on hieman jyrkempi ohjauskulma ja matalampi ajoasento kuin vaikkapa trail- tai enduromaastopyörissä.

K: Voiko maastopyörällä ajaa asfaltilla?
V: Maastopyörä on siitä mukava, että se on erittäin monipuolinen. Eli kyllä, maastopyörällä voi ajaa asfaltilla. Toki riippuu maastopyörän tyypistä ja mallista kuinka kevyttä ja mielekästä ajaminen on. Jos kyseessä on XC-pyörä rullaavilla 29” maastorenkailla, se on yllättävänkin nopea myös asfaltilla. Järeämpien täysjoustomaastopyörien runkogeometria ja usein karkeakuvioiset renkaat tietysti tekevät asfaltilla ajamisesta hieman raskaampaa. Jos aiot käyttää maastopyörääsi säännöllisesti asfaltilla ajamiseen, kannattaa harkita rullaavia katurenkaita tai jopa vaihtokiekkoja, jotka nopeuttavat renkaiden vaihtoa tarpeen tullen.

K: Mitä eroa on naisten ja miesten maastopyörillä?
V: Yleisimmät erot tulevat saatavilla olevasta runkokokovalikoimasta sekä pyörän kosketuspisteistä. Naisten maastopyörän rungon vaakaputki saattaa olla taivutettu, jotta pyörän standover-mitasta eli seisomakorkeudesta saadaan matalampi. Itse maastopyörän rungossa on harvemmin nykyään eroa miesten ja naisten mallien välillä, mutta esimerkiksi satula, kädensijat, ohjainkannattimen pituus ja ohjaintangon leveys voivat poiketa toisistaan. Nämä ovat helppoja muutoksia mihin tahansa maastopyörään kunhan runkokoko on lähtökohtaisesti oikea. Naiset voivat siis ajaa “miesten” mallilla ja päinvastoin.

K: Onko fatbike raskas polkea?
V: Fatbike-maastopyörän suuret renkaat aiheuttavat luonnollisesti suuremman vierintävastuksen kuin tavallisen maastopyörän renkaat. Ero ei kuitenkaan ole niin suuri, kuin voisi kuvitella. Toki painavat renkaat vaativat kiihdytyksissä enemmän voimaa, mutta kun fatbiken saa vauhtiin, se pitää vauhtinsa uskomattoman hyvin. Kuten muissakin maastopyörissä, fatbiken renkaiden kuvioinnilla ja painolla on merkitystä ajamisen keveyden suhteen, kuten myös rengaspaineilla. Hyvissä kesäolosuhteissa voi käyttää matalilla nappuloilla varustettuja fatbike-renkaita ja vähän reilumpia ilmanpaineita niin ajaminen on kevyempää.