Polkupyörän kokoamisohje

Turvallisesti matkaan

Jokainen pyörä, jonka myymme käy läpi ammattimekaanikkojemme suorittaman kokoonpanon, säädöt ja tarkistukset. Me teemme suurimman osan työstä, mutta pakkausteknisistä syistä verkkokaupasta tilaamasi pyörä vaatii vielä viimeisen silauksen sinun toimestasi. Mutta ei hätää, työ ei ole ylivoimaisen suuri ja alla olevilla ohjeilla vältät virheet. Ja jos olet epävarma jostain toimenpiteestä, voit aina soittaa meille, autamme sinua mielellämme!

Polkimet

Polkimien asentamiseen ja kiristämiseen tarvitset poljinavaimen tai 15 mm kiintoavaimen. Jotkin poljinmallit kiristetään kuusiokoloavaimella (6 tai 8 mm) poljinkammen reiän läpi. Verkkokaupasta tilaamassasi pyörässä polkimet saattavat olla toimituksen ajaksi kierretty poljinkampien “sisäpuolelle”. Ne tulee luonnollisesti ensin irrottaa ja asentaa poljinkampiin oikein.
Alla olevasta ohjeesta näet kummankin polkimen kiristyssuunnat.

Polkupyörän polkimissa käytetään erikätisiä kierteitä oikealle ja vasemmalle puolelle. Polkimen puoli on useimmiten merkitty poljinakselin päähän: R = “Right” (oikea, voimansiirron puoli) ja L = “Left” (vasen puoli).

Oikeanpuoleisessa (voimansiirron puoli) polkimessa on “normaali” oikeakätinen kierre, se siis kiristyy myötäpäivään.

Vasemman puolen (pyörää takaa katsottaessa) on ns. “vääräkätinen” kierre. Se siis kiristyy vastapäivään.

Huomioitavaa

Polkimen akselin tulee lähteä kiertymään alkuun käsin ilman työkalua. Jos näin ei tapahdu, tarkista uudestaan, että olet kiertämässä poljinta asianmukaiselle puolelle ja että poljinakseli ei ole vinossa poljinkammen kierteeseen nähden.

Poljinakseliin voi asennusvaiheessa lisätä hieman rasvaa. Tämä helpottaa polkimen irrottamista tulevaisuudessa.

Polkimet saa kiristää melko tiukkaan, ajossa irtoava poljin saattaa aiheuttaa vaaratilanteen ja loukkaantumisriskin. Jos poljinkampeen tai polkimeen on merkitty kiristysmomentti, suosittelemme noudattamaan sitä. Muista myös tarkistaa polkimien kiinnitys säännöllisin väliajoin!

Ohjainkannatin

Ohjainkannatin on osa, joka yhdistää etuhaarukan ohjainputken ohjaintankoon. Kyseessä on siis tärkeä osa, jonka kiristämisessä on syytä olla huolellinen. Ohjainkannattimia on kahta perustyyppiä: Sivulta kiristettävä “aheadset” -kannatin ja perinteinen kiilalla kiristettävä ohjainkannatin. Eri valmistajilla voi olla erityisiä integroituja ohjaamoratkaisuja ja näissä tapauksissa suosittelemme tukeutumaan valmistajan tarjoamaan asennus- ja käyttöohjeeseen. Verkkokaupasta tilaamasi pyörä toimitetaan ohjaintanko rungon suuntaisesti käännettynä ja alla olevilla ohjeilla saat sen käännettyä ja kiristettyä turvalliseen käyttöasentoon.

Jos pyörässäsi on sivulta kiristettävä ohjainkannatin (kuten kuvassa) ja ohjaintanko on käännetty sivulle, aloita löysäämällä kannattimen sivuilla olevia pultteja hieman. Tähän tarvitset yleensä 4 mm kuusiokoloavaimen (5 mm joissain tapauksissa).

Kun olet löysännyt ohjainkannattimen sivuilla olevia pultteja, ohjaintangon pitäisi kääntyä keskelle vaivattomasti. Tarkista seuraavaksi, ettei ohjainlaakeriin jää välystä. Tämä tapahtuu kiertämällä ohjainlaakerin ylätulpan pulttia myötäpäivään. Pulttia ei tarvitse kiristää kovinkaan kovaa, vain sen verran että välys poistuu. Pidä etujarru pohjassa ja heiluta pyörää edestakaisin tunnustellen mahdollista välystä. Jos välystä ei tunnu, voit nyt kiristää ohjainkannattimen sivuilla olevat pultit kannattimeen merkittyyn kiristysmomenttiin.

Kun olet kiristänyt ohjainkannattimen paikalleen, nosta vielä pyörän etupäätä ilmaan ja kokeile, että ohjaus toimii herkästi. Jos ohjauksessa on pykäliä tai se tuntuu tahmealta, voi olla että ohjainlaakeri on liian kireällä. Silloin sinun pitää löysätä kannattimen kiinnitysruuveja ja kiertää ylätulpan pulttia hieman auki. Muista kiristää kannattimen kiinnityspultit säädön jälkeen!

Jos pyörässäsi on kiilalla kiristettävä ohjainkannatin (kuvassa) ja sinun tarvitsee suoristaa ohjaintanko, se on helppoa. Poista ensin mahdollinen kumisuojus kiristyspultin päältä. Tämän jälkeen tarvitset pitkähkön (useimmiten) 6 mm kuusiokoloavaimen. Löysää pulttia hieman kiertämällä sitä vastapäivään, suorista ohjaintanko ja kiristä pultti. Varmista kiristys vielä seisomalla eturengas jalkojesi välissä ja heiluttamalla ohjaintankoa puolelta toiselle. Ohjaintangon ei pitäisi päästä kääntymään.

Vinkki: Löystäessäsi kiilakiristeisen kannattimen pulttia, älä kierrä sitä irti asti. Ohjainkannattimen kiila voi pudota haarukan ohjainputken pohjalle ja aiheuttaa ylimääräistä työtä.

Vinkki 2: Yleinen virheolettamus on että ohjainkannattimen juuressa olevat suuret mutterit vaikuttaisivat ohjainkannattimen kiristämiseen. Ne ovat kuitenkin ainoastaan ohjainlaakerin säätöä varten.

Satulan korkeuden säätö

Säätääksesi satulan korkeutta, löysää ensin satulatolpan kiristimen pulttia. Liu’uta sen jälkeen satulatolppa haluamaasi korkeuteen ja kiristä pultti. Joissain tapauksissa satulatolpan kiristimessä on pikalukitusvipu. Tässä tapauksessa avaa vipu, säädä satulan korkeus ja sulje vipu.

Huomioitavaa

Älä koskaan nosta satulatolppaa yli sallitun rajan. Raja on merkitty satulatolpan varteen (Minimum insertion). Liian korkealle nostettu satulatolppa voi taipua tai pahimmassa tapauksessa katketa. Kiinnitä myös huomiota satulatolpan kiristimen pultin kireyteen ja noudata kiristimeen merkittyjä arvoja. Liian löysälle jätetty kiristin voi aiheuttaa satulatolpan valumista tai pyörimistä. Liian tiukka kiristys puolestaan rasittaa kiristinrenkaan rakennetta ja saattaa haitata esimerkiksi hissitolpan toiminnan sujuvuutta.

Satulan oikea korkeus

Satulan optimaalinen korkeus on jossain määrin yksilöllistä, mutta seuraavaa perusohjetta noudattamalla pääset hyvin alkuun. Asetu pyörän päälle käyttäen seinää, oviaukkoa tai avustajaa tukena. Istu satulassa ja käännä kampia niin, että jompikumpi kampi osoittaa suoraan alaspäin. Aseta kantapää polkimelle. Kantapään ollessa polkimella, jalka saa ojentua suoraksi kuitenkin niin, että se ylettää vielä polkimelle. Kun lähdet ajamaan normaalisti, jalan päkiä asettuu polkimelle ja näin jalkasi jää myös ala-asennossa hieman koukkuun.

Jos satula on liian matalalla, et saa jaloistasi kaikkea tehoa käyttöön. Liian korkealla oleva satula saattaa taas aiheuttaa “kurottamisen” polkimelle joka polkaisulla hankaloittaen tasaista pyöritystä.